Pereiti prie turinio
Nicole

Kompozicija

Rekomenduojami pranešimai

Kompozicija

 

Vienas svarbiausių meninės fotografijos elementų yra kompo­zicija – atskirų nuotraukos elementų nepriekaištingas derinys. Visi nuotraukos komponentai – linijinė ir foninė perspektyva, ob­jekto apšvietimas, fotografavimo taškas – turi :išryškinti jos idėją. Atskirų elementų komponavimas yra kūrybinis procesas, kuriame pasireiškia autoriaus asmenybė, pasaulėžiūra, gabumai.

Pastaruoju metu linijinė kompozicija traktuojama fotografijoje labai įvairiai. Kartais ir vadinamoji „išderinta“ kompozicija suteikia nuotraukai ypatingo raiškumo. Tad kompozicijoje svarbiausia ne taisyklės, o autoriaus sumanumas. Čia nėra ir negali būti iš anksto sudaryto „recepto“. Žinoma, reikia siekti nuotraukos komponen­tų išdėstymo pusiausvyros, bet kartais didelei tamsiausiai plokštumai atsverti nuotraukoje pakanka mažos pilkos arba baltos dėmelės ir atvirkščiai.

Svarbiausia kompozicijos užduotis – nukreipti žiūrovo dėmesį į esminį objektą. Čia turi būti tinkamai išdėstyti antraeiliai ir šalutiniai komponentai (plokštumos, linijos, šviesiosios vietos ir še­šėliai). Pagrindinis objektas nebūtinai turi atsidurti kadro centre. Kompozicija bus labiau vykusi, jei tas objektas bus kuriame nors šone (asimetriška kompozicija). Taip pat reikėtų vengti komponentus išdėstyti lygiagrečiose bei statmenose linijose.

Spalvotojoje fotografijoje pagrindiniam objektui pabrėžti tarnauja spalvos, o juodoje-baltoje fotografijoje spalvas atstoja apšvietimas, kuriuo galima nustelbti antraeiles detales.

Seniau dailininkai ir meno kritikai idealia laikė tokią kompoziciją, kai kūrinio komponentų išdėstymas atitiko tam tikras proporcijas

 

proporc.gif

 

Kadro skirstymas pagal „auksinį pjūvį“

 

Toks ploto suskirstymas vadinamas „auksiniu pjūviu". Išeitų, kad nuotraukos formatas turėtų būti proporcijos 1:1,63. Tačiau foto­grafijoms taikomi kiti standartai: 1:1,3; 1:4; 1:2,5; 1:2; 1:1. Daiktų aukštį pabrėžia status kadras, kurio matmenys santykiauja maždaug 2:1; peizažui labiau tinka horizontalus 1:3 santykio kadras ir t.t. Dažnai, nutolus nuo standartinių formų, nuo­traukos gaunamos kur kas raiškesnės. Judančių objektų fotografi­joje, kurią atstovauja visų žanrų reportažai, į linijinę kompoziciją kreipiama mažiau dėmesio. Jos vertę sudaro veiksmas, būdinga išraiška, dinamika. Šiuolaikinėje meninėje fotografijoje ypač do­mimasi vienu sunkiausiu meno žanru – portretu.

 

P.Karpavičius. Fotografijos vadovas. Vilnius „Mokslas“ 1980

Dalintis šiuo pranešimu


Nuoroda į pranešimą
Dalintis kituose puslapiuose

Mus supa daugybė objektų ir daiktų. Vieni – tai tiesiog įprasta buitis, o kiti mums kažkuo brangūs ir mylimi. Tai gali būti senelio palikimas, toks kaip senovinis automobilis ar motociklas, sena komoda ar stalas. Kartais žmonės myli daiktus nes, jie jiems asocijuojasi su teigiamomis emocijomis, kelia prisiminimus, ar tiesiog yra būtinybė nufotografuoti norint parduoti ir įdėti nuotrauką prie skelbimo. Šį syki patarimai kaip tik ir bus kaip geriau nufotografuoti daiktą, objektą.

 

Aplinka/fonas

 

Kiekvienas daiktas turi savo paskirtį ir yra naudojamas tam tikroje aplinkoje. Pavyzdžiui stalas namuose, o transporto priemonė lauke, kelyje. Pasistenkite būsimą daiktą fotografuoti jo įprastinėje aplinkoje, bet kad jis taptų būsimo kadro akcentu, o pašaliniai daiktai nesikomponuotų į kadrą. Fonas turėtų būtį švarus ir tvarkingas, be papildomų detalių, kad neblaškyti dėmesio. Daikto apšvietimas gali būti natūralus, jei fotografuosite lauke ir nereikės papildomos blykstės. Fotografuojant automobilius ar kitas transporto priemones, pasistenkite juos nufotografuoti vakarėjant ir nepamirškite apie fono švarumą. Jei fotografuosite objektą turintį daug atspindinčių ir blizgių detalių, tokių kaip kad turi motociklas, patartina fotografuoti šiek tiek apsiniaukusią dieną. Taip blizgančiose detalėse neatsispindės saulės blyksniai, o šviesūs debesys paskirstys šviesą tolygiau.

 

517395_Nn9cTp.jpeg

 

Kompozicija

 

517381_UpNzbm.jpeg

 

Yra daugybė kompozicijos variantų. Galite pasikliauti savo nuojauta, bet galite ir pasinaudoti jau esamais tradiciniais variantais. Pirmasis variantas (A), kada naudojama simetrija ir daiktas fotografuojamas tiksliai per vidurį, bet tai labai retai kada pritaikoma. Šiuo atveju pats daiktas ir jį supanti aplinka privalo būti identiški iš abiejų pusių kaip koks veidrodžio atspindys. Tarkim toks variantas galėtų tikti fotografuojant automobilį iš priekio, jo abi pusės yra identiškos.

 

Kitas variantas yra pats populiariausias - fotografuoti daiktą su perspektyva (:rolleyes:. Tokiu atveju jausis jo tūris ir jis taps labiau trimatis, malonesnis akiai, bus lengviau jį komponuoti.

Dar vienas iš būdų – tai pasinaudoti auksinio pjūvio taisykle. Fotografuoti tokių būdų yra gerokai paprasčiau nes nereikia jo judinti, jei jis per sunkus ir nėra galimybės jo stumdyti, ar tiesiog nėra papildomos vietos eksperimentuoti su kitais variantais. Tam tereikia objektą komponuoti į 1 ar du trečdalius būsimojo kadro.

 

517391_PmB6qm.jpeg

 

Fotografuojant daiktus, tokius kaip metalinius paviršius ar kokį vaisių (kriaušė), galite pasinaudoti natūraliai efektais vaizdui pagyvinti. Po lietaus metalinis paviršius pasidengęs lašiukais taps įdomesnis ir patrauklesnis. Jei fotografuosite namuose, galite pasinaudoti gėlių purkštuku - pabandykite paeksperimentuoti…

 

517389_OtIO6s.jpeg

 

517385_U9nM6N.jpeg

 

Šviesa

Jei daiktą fotografuosite patalpoje, geriausia jį atnešti arčiau lango. Ten šviesos srautas yra geresnis ir stipresnis. Na, o jei daikto negalite pajudinti (per sunkus) – stebėkite šviesą pro langą ir pasirinkite tokį fotografavimo laiką, kada šviesos patalpoje daugiausia. Jei Jums vis vien netiks pro langą krentanti šviesa, pasinaudokite blykste. Geriausia ją nukreipti į šviesius paviršius, tokius kaip lubos ir pan. Taip gausite švelnesnį ir natūralesnį apšvietimą.

 

Fotografuojant lauke, pasistenkite būsimą objektą komponuoti į vienalytę erdvę, tokią kaip dangus ar siena. Taip objektas geriau apsišvies, bus tikslesnė ekspozicija ir išvengsite didesnių kontrastų. Išskyrus tuos atvejus, kada yra priešpriešinė šviesa, tuomet galite pasinaudoti “HDR” nuotraukų jungimu.

 

517393_2srGUZ.jpeg

 

 

Ryškumo zona, diafragma

Įprastai fotografuojant daiktus, geriausia nustatyti ne pačią mažiausią diafragmos reikšmę (pavyzdžiui f2,8). Nes gali atsitikti taip, kad daikto pradžia bus ryški, o pabaiga – išplaukusi. Tokiu atveju patarčiau pasinaudoti “A” fotoaparato režimu ir nustatyti diafragmą ties f6 ar f 8. Taip objektas bus labiau ryškus tiek pradžioje, tiek ir pabaigoje. Nebent norėtumėte akcentuoti žvilgsnį ne į visą objektą, o į tam tikrą vietą esančią ant jo.

 

517397_T2krCU.jpeg

 

 

Kelių objektų kompozicija

517383_SOgMCi.jpeg

 

Jei norėsite fotografuoti kelis objektus, vėl galimi keli jų išdėstymo variantai. Vienas iš jų (A) yra asimetriškas, nenuobodus ir patrauklus, dažniausiai naudojamas. Jis tinkamiausiais, kada nėra labai daug objektų, o kokie 3-5. (:victory: variantas dažniau naudojamas, kada objektai yra labiau identiški ir panašūs (vienodi automobiliai, obuoliai). Taip sukuriamas malonus ritmas su perspektyva. © variantas irgi labiau tinka vienodiems objektams, arba kada jie dubliuojasi ir eina poromis. Gali būti komponuojami du vienodi objektai iš skirtingų pusių.

 

Vidas Biveinis

 

Viso nuotraukos padarytos Olympus E-P1 fotoaparatu.

Dalintis šiuo pranešimu


Nuoroda į pranešimą
Dalintis kituose puslapiuose

Susikurkite paskyrą arba prisijunkite, jei norite komentuoti

Komentuoti gali tik registruoti nariai

Susikurkite paskyrą

Prisijunkite prie mūsų bendruomenės.

Užsiregistruoti

Prisijungti

Turite paskyrą? Prisijunkite.

Prisijunkite dabar

×
×
  • Sukurti naują...

Svarbi informacija

Informuojame, kad šiame puslapyje naudojami slapukai (angl. cookies). Sutikdami, paspauskite mygtuką „Sutinku“ arba naršykite toliau. Savo duotą sutikimą bet kada galėsite atšaukti pakeisdami savo interneto naršyklės nustatymus ir ištrindami įrašytus slapukus. Susipažinkite su Privatumo politika.